TRÄNING FÖR ALLA

Hässleholm AIS har som ambition att vara en av Skånes bästa friidrottsföreningar vad gäller såväl tävlings- som breddverksamheten. Var och en skall känna glädje och samhörighet på våra träningar och samtidigt ta ansvar för sin egen målsättning med träningen.

VAD ÄR FRIIDROTT?

Svensk Friidrott skriver följande definition på frågan:
Det finns oändligt många svar på den frågan, allt från ”roligt” till ”kärnidrotten i de olympiska spelen” eller ”det samlade namnet på flera separata idrottsgrenar inom kategorierna löpning, hopp och kast”. Associationerna kan gå till en nervpirrande VM-final i höjdhopp men lika gärna till folkfesten i och kring en löptävling i en storstad eller ute i terrängen.

”Friidrott är den lilla tävlingen på den lokala idrottsplatsen där kanske en entusiastisk nybörjande 10-åring tar sina första löpsteg, hopp eller kast i karriären. Men det är också den friskvårdade löprundan på motionsslingan en mörk höstkväll inspirerad och motiverad av tanken på nästa sommars start i en löptävling, på hemmaplan eller i samband med semesterresan.

Friidrott är att genom mång- och allsidig träning utveckla snabbhet, uthållighet, styrka, koordination och rörlighet lägga bästa möjliga fysiska grund för livet, och kan innehålla tävlingsfriidrott, annan tävlingsidrott eller motionerade för välbefinnandet.”

(öppnas i ny flik)